Voedsel en je hersenen!

Voedsel hersenen

Mathijn Vermeer

oktober 14, 2019

Afgelopen donderdag woonde ik de meesterlijke lezing ‘Good Food’ bij van Brain Balance Expert, Charlotte Labee. In een klein zaaltje in het pittoreske theater De Nieuwe Vorst in Tilburg werden we openlijk ontvangen. Ik was er overduidelijk in de minderheid. Het overgrote gedeelte van de mede-geïnteresseerden bestond uit namelijk vrouwen! Toch vreemd dat gezond eten meer een vrouwending lijkt te zijn. Anywho, voedsel en je brein dus.

In een iets meer dan anderhalve uur durende zit werd mijn visie op voeding flink met de grond gelijk gemaakt. Holy shit, wat weten we eigenlijk weinig over de voeding die we in onze mond stoppen, wat de effecten er van zijn op onze gezondheid en hoe hard we als wandelend hoopje cellen, snakken naar goede voeding maar vernacheld worden door de ‘goede marketing’ van de (bewerkte) voedselindustrie.

Het moraal van het verhaal

Ik ga natuurlijk niet alles wat Charlotte behandelde verklappen. Wil je er meer over weten, dan raad ik je écht aan een lezing van Charlotte Labee bij te wonen of haar boek Brain Balance aan te schaffen. Wat ik wel met je wil delen zijn de voor mij meest relevante inzichten:

1. Je tweede brein

Wist jij dat je darmen het meest uitgekiende zenuwstelsel in je lichaam heeft? En dat deze in directe verbinding staat met je hersenen? Het gezegde ‘ik ben wat ik eet’ is dus helemaal zo gek nog niet. Hetgeen we eten heeft namelijk invloed op hoe goed onze hersenen functioneren en hoe we ons voelen.

Je darmen kunnen je een hoop informatie geven, als je er naar leert te luisteren.

2: Dood aan de suiker!

Oké, ik ga hier nu geen protestbeweging starten, maar geraffineerde suiker is echt de grote boze wolf van onze maatschappij. We zijn er eigenlijk bijna allemaal aan verslaafd. Pak eens de ‘gezonde’ producten uit de kast en werp een blik op de achterkant. Grote kans dat suiker in het rijtje van voedingsstoffen voorkomt. Zelfs in je brood en kipfilet kom je toegevoegde suikers tegen!

Waarom is dat zo’n ramp? Nou beste lezer, naast overgewicht (ruim 50% van de Nederlandse volwassen), diabetes en hart- en vaatproblematiek is ook wetenschappelijk bewezen dat geraffineerde suikers als dader kunnen worden aangewezen bij:

  • Chronische vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijnklachten

En waar komt dat vandaan? Juist: je hersenen!

3: Vers van het bespoten land

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar voeding van het land is echt niet altijd even gezond (meer). Niet alleen zijn sommige soorten groenten en fruit lang niet meer zo voedzaam als dat ze geweest zijn, ook worden (vooral in Nederland) gewassen bespoten met pesticiden om ongedierte te bestrijden. En deze pesticiden zitten niet alleen op de buitenkant, maar trekken ook vrolijk in de voeding die wij als ‘gezond’ bestempelen. Vervolgens nuttigen wij vol genoegen die sappige appel, maar voorzien we ons lichaam dus ook van toxische stoffen met alle gevolgen van dien.

Wat dan wel? Biologisch geteelde groenten en fruit. Voordelen van biologische producten van het land zijn dat ze in ieder geval in de volle grond worden geteeld en wanneer nodig ook echt zonlicht toegediend krijgen. Bovendien worden ze niet of nauwelijks bespoten met bestrijdingsmiddelen. Ik weet het, ook hier wordt soms in gesjoemeld, maar beter eten gaan we in ons kikkerlandje niet vinden!

Je hoeft nu echt geen tweede hypotheek te nemen zodat je volledig over kunt gaan op een biologisch dieet (want ja, dat is nou eenmaal duurder). Zo kun je genoeg zorgeloos uien, mais en bloemkool eten, maar is het af te raden om niet-biologisch geteelde spinazie, appels, tomaten en komkommers  te vermijden (i.v.m. een hoog gehalte pesticiden en chemische troep). In het Brain Balance boek vind je een iets grotere opsomming van landbouwproducten die je prima niet-biologisch kunt eten of juist beter kunt mijden.

4: Aanvullen!!!

De kwaliteit van onze voeding is verre weg van wat het ooit geweest is. Dit heeft als gevolg dat we niet meer alle benodigde voedingsstoffen uit ons eten kunnen halen. Zo is het vrijwel onmogelijk om voldoende omega-3 uit voeding te halen. Omega-3 is een vetzuur dat er onder andere voor zorgt dat onze hersenen goed presteren. Ook al eet je 3 keer in de week vette vis. Ook heeft de gemiddelde Nederlander (met name in de koude maanden) een tekort aan vitamine D.

Naast je voeding kun je er voor kiezen om door middel van supplementen je portie vitaminen, mineralen en vetzuren aan te vullen. Voordat je voor een godsvermogen aan supplementen inslaat is het verstandig een orthomoleculair arts te raadplegen en te analyseren waar voor jou winst te behalen is.

Maar Mathijn, kan ik dan helemaal niets meer eten?

Je mag nu de geen-paniek-knop indrukken. Ja, we zijn geboren in een wereld waar bewerkte voedsel in onze schoot wordt geworpen en we ons best moeten doen om werkelijk gezond voedsel te vinden. Zorg er gewoon voor dat je, je bewust wordt van wat er in je winkelwagentje verdwijnt. Neem zo nu en dan de tijd om te kijken wat er aan voedingsstoffen verstopt zitten in die aantrekkelijke met bloemetjes en bijtjes bedrukte verpakking.

Wees je niet alleen bewust van wát je eet, maar ook in welke mate. Een stukje pure chocolade per dag is bijvoorbeeld hartstikke goed voor je brein en geeft je een gelukkig gevoel. Maar dat betekent niet dat je er een reep per dag van moet wegsnaaien.

Moraal van het verhaal? Ga gewoon naar de lezing ‘Good Food’ allemaal! 😉

About Mathijn


Currently on a beautiful journey to a fit and mindful life in which I am sharing my knowledge with everyone who allows himself to live a life with #noexcuses!


Deze artikelen vind je wellicht ook interessant:

Upper body / lower body split

Upper body / lower body split

Wil je vier keer per week naar de sportschool en ben je op zoek naar een effectief fitness schema? Een upper body / lower body split routine zal je wellicht goed bevallen!

Push/pull split

Push/pull split

Ga je vaker dan twee keer per week naar de sportschool? Dan is een push/pull training een zeer geschikte methode!

Share This