HIIT (Hoge Intensiteit Interval Training)

HIIT of High Intensity Interval Training

Mathijn Vermeer

oktober 5, 2019

HIIT staat voor High Intensity Interval Training en het principe erachter is dat je verschillende korte intense activiteiten afwisselt met korte momenten van rust.

Waarom HIIT training?

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een HIIT training een geweldige aanvulling is op je trainingsroutine. Voor mij zijn dit de belangrijkste redenen:

  1. Vetverbranding
  2. Conditie opbouwen
  3. Minder tijd nodig
  4. Voor ieder niveau
  5. Overal uit te voeren

1. Fatburner

Een belangrijk verschil tussen HIIT en cardio oefeningen als hardlopen of fietsen is de hoeveelheid calorieën die je er mee verbrandt.

Tijdens een HIIT workout moet je lichaam – vanwege een tekort aan zuurstof – over schakelen op de verbranding van koolhydraten en vetten die reeds in je lichaam aanwezig zijn. Dit is anders bij duursporten, waarbij je lichaam vooral zuurstof gebruikt als energiebron.

Bovendien blijft je metabolisme na een HIIT workout tot wel 24 uur verhoogd waardoor je lichaam dus ook na je training nog bezig is met verbranding. Is afvallen je doel, dan is HIIT je kameraad!

Wil je meer weten over het verschil tussen hoe je lichaam functioneert tijdens een rondje hardlopen en een HIIT workout , dan raad ik je aan meer over aërobe en anaërobe training te lezen.

2. Conditie opbouwen

Tijdens een HIIT workout moet je lichaam flink aan de slag om zuurstof te transporteren naar je spieren. Daarom gaan je hartslag en ademhaling omhoog. Door de wisselende intervallen krijgt je lichaam niet de kans aan het tempo te wennen en moet het bij iedere oefening een grote inspanning leveren.

Dit principe geldt natuurlijk ook bij andere cardio oefeningen, maar is in mindere mate effectief omdat de intensiteit lager ligt en je lichaam zich kan aanpassen aan bijvoorbeeld het looptempo.

3. Minder tijd nodig

HIIT is ook nog eens geweldig praktisch. Een uur per week HIIT helpt je al om je conditie in een paar weken aanzienlijk te verbeteren. Je zult veel vaker moeten hardlopen om hetzelfde te bereiken. HIIT is dus effectiever.

Een drukke agenda? Helaas is dat met HIIT géén excuus om je sportkleding in de kast te laten liggen!

4. Voor ieder niveau

Of je nu af en toe thuis oefeningen doet of tot het interieur van de sportschool behoort, HIIT is flexibel en voor iedereen geschikt.

Ben je een HIIT-beginner, dan raad ik je aan te starten met niet te moeilijke oefeningen (zoals jumping jacks of sprints). Kies vooral oefeningen uit die je leuk vindt om te doen. Zoek ook naar een vol te houden interval. Begin bijvoorbeeld met een 1:2 interval, oftewel 30 seconden aan intense activiteit en 60 seconden rust en bouw geleidelijk aan op.

5. Overal uit te voeren

Voor een HIIT workout heb je in principe niets nodig dan een paar vierkante meter en je lichaam. Je hoeft er dus ook echt niet voor naar de sportschool en ook op je zakenreis of vakantie kun jij er prima een HIIT workout uit zweten.

Voorbeelden van HIIT oefeningen

Bekende voorbeelden van HIIT oefeningen zijn:

  • Jumping Jacks
  • Burpees
  • Mountain climbers
  • Push-ups
  • Touwtje springen
  • (Jump) squats

Online zijn er oneindig veel oefeningen te vinden. Heb je toch wat inspiratie nodig? Bekijk dan deze HIIT workouts van Darebee of hun website www.darebee.com.

Darebee workouts HIIT

Een HIIT workout is prima te combineren met krachttraining routines zoals de push/pull split.

About Mathijn


Currently on a beautiful journey to a fit and mindful life in which I am sharing my knowledge with everyone who allows himself to live a life with #noexcuses!


Deze artikelen vind je wellicht ook interessant:

Upper body / lower body split

Upper body / lower body split

Wil je vier keer per week naar de sportschool en ben je op zoek naar een effectief fitness schema? Een upper body / lower body split routine zal je wellicht goed bevallen!

Push/pull split

Push/pull split

Ga je vaker dan twee keer per week naar de sportschool? Dan is een push/pull training een zeer geschikte methode!

Share This