Mijn motivatie? Progressie in de sportschool!

Mijn progressie tijdens upper body lower body split routine

Mathijn Vermeer

oktober 10, 2019

Man, man, wat vliegt de tijd voorbij. Ik zit inmiddels al weer in week 5 van mijn trainingsprogramma met Trainen met Jesse. In dit artikel wil ik jullie wat meer vertellen over mijn training, voeding en de progressie die ik tot zover in de sportschool heb geboekt.

Mijn training

Momenteel volg ik een 8 weken durend upper body / lower body split routine. Ik richt me in twee sessies per week op mijn bovenlichaam en in twee sessies op mijn onderlichaam. Daarnaast doe ik altijd nog een HIIT-workout. Dat zijn dus vijf workouts per week. Omdat ik iedere donderdag een personal training sessie heb, rouleert mijn schema wekelijks. Zo train ik de gehele routine twee keer met Jesse. En dat is top, aangezien de adviezen die ik krijg mij enorm helpen in het boeken van progressie in de sportschool.

Als een raket

De afgelopen vier weken heb ik echt geknald en is mijn spierkracht explosief gestegen. Mede omdat ik oefeningen beter uit voer (waardoor ik minder last van mijn rug heb) en omdat iedere spiergroep twee keer per week wordt aangesproken, zit er een duidelijke stijging in het hoeveelheid gewicht wat ik per oefening gebruik. Een paar voorbeelden:

Backsquat:

  • week 0 – 60kg
  • week 5 – 100kg

Leg press:

  • week 0 – 140kg
  • week 5 – 215kg

Bench press:

  • week 0 – 60kg
  • week 5 – 80kg

Progressie in de sportschool

Ik volg mijn routines aan de hand van de Virtuagym app en hier voer ik ook het hoeveelheid (verhoogd) gewicht in. Zo kan ik perfect zien wat mijn progressie is. Dit werkt echt monsterlijk motiverend! Ik wil in iedere sessie het gewicht per oefening op zijn minst kunnen verhogen waardoor ik mezelf volledig geef (tot failure aan toe).

Wil je consequent trainen met als doel om sterker te worden, dan raad ik je echt aan om ook te starten met het bijhouden van jouw progressie! Je zult voor een bepaalde periode dezelfde routine moeten volgen, zodat je spieren aan de reeks oefeningen kunnen wennen en je strikt hieraan houden, maar ik beloof je: het loont!

Voeding

Ik dacht me aardig bewust te zijn van wat ik at, maar sinds ik een eetdagboek bijhoud ben ik pas gaan in zien wat ik daadwerkelijk binnen krijg aan calorieën. Omdat mijn gewichtsdoel is om vijf kilo af te vallen, eet ik dagelijks 500 calorieën minder dan mijn caloriebehoefte. Het grappige is, dat ik er alleen maar nóg lekkerder door ben gaan eten!

Ook hou ik nu rekening met de verhouding tussen de hoeveelheid calorieën die ik binnenkrijg via koolhydraten, vetten en eiwitten. Dit noemen we ook wel de macronutritiënten, oftewel de brand- en bouwstoffen van je lichaam. Resultaat; ik ben anderhalve kilo afgevallen in vier weken tijd. Dat klinkt misschien weinig maar vergeet niet dat mijn spiermassa in lichaamsgewicht toeneemt door de trainingen! Afvallen is voor mij overigens niet het hoofddoel (dat is namelijk fit worden), maar meer een leuke bijkomstigheid.

Als je, je meer bewust wilt worden van je eetpatroon dan is het bijhouden van een eetdagboek echt aan te raden! Ik help je hier graag mee op weg als je daar interesse in hebt. Stuur gewoon een berichtje naar mathijn@fitstarter.nl.

Mindset

Progressie = motivatie. Hoe meer energie ik stop in mijn missie ‘een fit en mindful leven creëren”, des te meer energie krijg ik daarvoor terug! Het is gewoon een leuk avontuur en het werkt heel aanstekelijk. En ook al heb ik nog maar weinig website bezoekers en slechts iets meer dan 100 volgers op Instagram, ik vind het geweldig om mijn opgedane kennis te kunnen delen en hopelijk anderen te inspireren!

Meten is weten: stel duidelijke, meetbare, maar vooral haalbare doelen voor jezelf. Als je de lat al direct te hoog legt, dan is de kans groot dat je, jouw doelen niet haalt en dat werkt een sterke mindset tegen. Werk dus stap voor stap aan je doelen en sta ook stil bij de kleine winsten. Zo train je niet alleen je lichaam, maar ook je geest. Enne.. vergeet vooral niet te lachen! Het is goed om naar een bepaald doel toe te werken, maar vergeet daarbij niet te genieten van het proces!

Ik zeg altijd maar zo:

Progressie in de sportschool

About Mathijn


Currently on a beautiful journey to a fit and mindful life in which I am sharing my knowledge with everyone who allows himself to live a life with #noexcuses!


Deze artikelen vind je wellicht ook interessant:

Upper body / lower body split

Upper body / lower body split

Wil je vier keer per week naar de sportschool en ben je op zoek naar een effectief fitness schema? Een upper body / lower body split routine zal je wellicht goed bevallen!

Push/pull split

Push/pull split

Ga je vaker dan twee keer per week naar de sportschool? Dan is een push/pull training een zeer geschikte methode!

Share This