8 weeks down

Mathijn Vermeer

november 3, 2019

If you’re walking down the right path and you’re willing to keep walking, eventually you’ll make progress.” – Barack Obama

8 weken geleden maakte ik de keuze om op pad te gaan naar een fit en mindful leven. De besluiten die daaruit zijn voortgekomen, hebben me – al in zo’n korte tijd – enorm geholpen. Ik ben met een personal trainer gaan sporten, ik ben me in gaan lezen over voeding en de impact daarvan op mijn lichaam en gezondheid en vanuit nieuwsgierigheid de stap genomen om te stoppen met het eten van vlees en vis én vier dagen per week intermittent fasting toe te passen.

Stap voor stap

Zoals ik al vaker heb geschreven zijn voor mij voeding, training en mindset de drie belangrijke dingen vanwaaruit ik mijn avontuur benader. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en je moet aan alle drie werken om je leefstijl te veranderen. Met name mindset wordt nogal eens vergeten. Charlotte Labee vertelde tijdens haar lezing over brainfood dat je hersenen liever lui dan moe zijn. Het veranderen van je leefstijl kost dus energie en vergt gezond bewustzijn over je huidige situatie, de plek waar je heen wilt bewegen en een vleugje discipline om die beweging ook daadwerkelijk in te zetten. En de enige manier om je leeftstijl te veranderen is dat stap voor stap te doen. “You can have it all, but you can’t have it all at once”.

Mijn besluit om over te gaan op vleesloos eten is ook niet in een nachtje slapen genomen. Dat is gedurende de acht weken ontstaan. Zonder oordeel en met geduld ben ik beetje bij beetje vegetarisch geworden. Als je mij acht weken had verteld dat ik vegetarisch zou worden, zou ik je denk ik hebben uitgelachen (deze jongen is een bourgondiër en vlees hoorde daar toch wel een beetje bij).

Train progressief

Wat betreft mijn training ben ik enorm gegroeid. Enerzijds omdat ik met mijn personal trainer gewerkt heb aan techniek, anderzijds omdat ik acht weken lang volgens een vast schema heb getraind. Dat is een advies dat ik iedereen die aan fitness doet mee wil geven: Laat een schema voor je opstellen wat aansluit op jouw doelen. Je spieren hebben gewoon een beetje vastigheid nodig om progressie te boeken. Progressie boeken betekent overigens niet iedere training hetzelfde doen. Wil je sterker worden, dan is ‘progressieve overbelasting’ de sleutel: verhoog of je gewicht of het aantal herhalingen, iedere keer dat je een oefening uitvoert en probeer iedere week een stapje verder te komen. Je spieren hebben die prikkel nodig om te kunnen groeien. Spiergroei = progressieve overbelasting, punt.

Juist door zo te gaan trainen boek je vooruitgang en dát lieve mensen, werkt enorm motiverend! Je hoeft overigens echt niet bang te zijn dat je binnen een paar weken in de Hulk veranderd. Voor dames geldt dus hetzelfde bovengenoemde advies.

Dit is mijn resultaat van obsessief strak op mijn voeding letten en vijf dagen per week trainen voor acht weken lang:

Ik heb nog een lifetime te leren en heb daarom ook besloten om door te gaan met personal training van Trainen met Jesse. Voor de komende acht weken staat een push/pull routine gepland. Ik kijk er enorm naar uit weer aan een nieuw schema te starten en hoe ik er over twee maanden voor zal staan. I’ll keep you posted!

P.S. als je tot hier bent aangekomen: bedankt dat je de tijd neemt om mijn artikel(en) te lezen! Appreciate it 🙂

About Mathijn


Currently on a beautiful journey to a fit and mindful life in which I am sharing my knowledge with everyone who allows himself to live a life with #noexcuses!


Deze artikelen vind je wellicht ook interessant:

Upper body / lower body split

Upper body / lower body split

Wil je vier keer per week naar de sportschool en ben je op zoek naar een effectief fitness schema? Een upper body / lower body split routine zal je wellicht goed bevallen!

Push/pull split

Push/pull split

Ga je vaker dan twee keer per week naar de sportschool? Dan is een push/pull training een zeer geschikte methode!

Share This